Diesel roetfilters: wat je moet weten
Geplaatst op
Als je een dieselauto bezit, heb je waarschijnlijk een roetfilter, maar weet je misschien niet precies wat dit is of hoe je deze moet onderhouden. Dieselroetfilters worden al bijna twee decennia lang op dieselauto’s gemonteerd – maar als ze niet worden onderhouden of als er met de roetfilter wordt geknoeid, kan dit ernstige gevolgen hebben voor je auto. Hier leggen we precies uit wat ze zijn, wat ze doen, waarom je ze nodig hebt en hoe je ze moet onderhouden.
Wat is een roetfilter voor dieselmotoren?
Een roetfilter (DPF) is een filter dat uitlaatroet opvangt en opslaat (sommige noemen ze roetvangers) om de uitstoot van dieselauto’s te verminderen. Maar omdat ze slechts een eindige capaciteit hebben, moet dit opgesloten roet periodiek worden geleegd of ‘afgebrand’ om de DPF te regenereren. Dit regeneratieproces verbrandt het teveel aan roet dat zich in het filter heeft afgezet, waardoor de schadelijke uitstoot van uitlaatgassen wordt verminderd en de zwarte rook die je vroeger van dieselvoertuigen zag, met name bij het accelereren, wordt voorkomen. De Euro 5-wetgeving inzake uitlaatemissies, die in 2009 werd ingevoerd om de CO2-uitstoot van auto’s te helpen verminderen, heeft DPF’s verplicht gesteld.
Is het illegaal om een roetfilter te verwijderen?
Ja, het is illegaal. Eigenaren krijgen boetes opgelegd als ze worden betrapt en het verwijderen van een DPF kan ook je autoverzekering ongeldig maken.
Hoe weet ik of mijn roetfilter geblokkeerd is?
Als de DPF verstopt raakt door roet of als er een storing in het systeem ontstaat, verschijnt er meestal een oranje lampje op het dashboard.
Wat veroorzaakt een verstopping van het roetfilter?
Korte ritten bij lage snelheden zijn de belangrijkste oorzaak van verstopte roetfilters. Daarom gaan autofabrikanten vaak zo ver dat ze de mensen die voornamelijk stadsverkeer rijden aanraden om een benzineauto te kiezen in plaats van diesel (en daarom zijn diesels een zeldzaamheid in het A-segment). Andere dingen die slecht zijn voor DPF’s zijn onder andere slecht onderhoud. Een dieseldeeltjesfilter op een slecht onderhouden auto kan eerder falen dan een goed onderhouden auto, over het algemeen moeten ze minstens 160.000 kilometer meegaan. Het is belangrijk dat je ook het juiste type olie gebruikt – sommige oliën bevatten additieven die daadwerkelijk filters kunnen blokkeren. Prestatieaanpassingen kunnen een roetfilter beschadigen, evenals het gebruik van brandstof van lage kwaliteit en zelfs het regelmatig laten draaien van de auto op een laag brandstofniveau, omdat de auto DPF regeneratie kan vermijden om brandstof te besparen.
Hoe onderhoud ik een dieselroetfilter?
De beste manier om een DPF te onderhouden is om ervoor te zorgen dat het volledig in staat is om zichzelf te regenereren wanneer het vol roet zit (wanneer het waarschuwingslampje verschijnt). Er zijn twee soorten regeneratie: passief en actief.
Passieve regeneratie
Passieve regeneratie vindt plaats wanneer de auto op lange ritten over de snelweg met hoge snelheid rijdt, waardoor de uitlaatgastemperatuur naar een hoger niveau kan stijgen en het overtollige roet in het filter schoon kan worden afgebrand. Daarom is het raadzaam dat chauffeurs hun dieselwagen regelmatig 30 tot 50 minuten lang en met aanhoudende snelheid op een autosnelweg of A-weg laten rijden om het filter te helpen reinigen. Niet alle chauffeurs rijden echter regelmatig op deze manier – daarom hebben de fabrikanten een alternatieve vorm van regeneratie ontwikkeld.
Actieve regeneratie
Actieve regeneratie betekent dat er automatisch extra brandstof wordt ingespoten, als onderdeel van de ECU van het voertuig, wanneer een filter een vooraf bepaalde limiet (normaal gesproken ongeveer 45%) bereikt om de temperatuur van de uitlaat te verhogen en het opgeslagen roet af te branden. Er kunnen zich echter problemen voordoen als de rit te kort is, omdat het regeneratieproces mogelijk niet volledig is afgerond. Als dit het geval is, zal het waarschuwingslampje blijven aangeven dat het filter nog steeds gedeeltelijk geblokkeerd is. In dat geval moet het mogelijk zijn om een regeneratiecyclus te voltooien en het waarschuwingslampje te deactiveren door ongeveer 10 minuten te rijden met snelheden van meer dan 40 km/u. je weet of de actieve regeneratie plaatsvindt door de volgende symptomen:
- Koelventilatoren draaien
- Een lichte stijging van het brandstofverbruik
- Verhoogd stationair toerental
- Deactivering van de automatische Stop/Start
- Een hete, scherpe geur van de uitlaatgassen
Wat moet ik doen als noch actief noch passief regeneratiewerk wordt uitgevoerd?
Als je waarschuwingslampje blijft branden, rood wordt of er extra DPF-lampjes gaan branden, laat hem dan niet te lang staan voordat je hem laat uitchecken. Op deze manier kan er meer schade ontstaan en wat een goedkope oplossing zou kunnen zijn, kan iets veel duurder worden.